Τρίτη 7 Ιουλίου 2009

Η οικονομική κρίση που δεν μ' άγγιξε ποτέ

Σήμερα η πολυτέλεια εδράζεται σε όλα όσα είναι σπάνια: στη μέθεξη με τη φύση, στη σιωπή, στον διαλογισμό, στην επανακτημένη βραδύτητα, στην ευχαρίστηση να ζεις με τους δικούς σου ρυθμούς, στη γόνιμη απραξία, στην απόλαυση των μεγάλων έργων του πνεύματος, τόσα προνόμια που δεν αγοράζονται επειδή είναι στην κυριολεξία ανεκτίμητα. Στη φτώχεια που μου επιβάλλεται μπορώ να αντιτάξω μια επιλεγμένη πτώχευση (ή μάλλον έναν εκούσιο περιορισμό) που δεν είναι καθόλου μια προτίμηση για ένδεια, αλλά ο επαναπροσδιορισμός των προσωπικών μου προτεραιοτήτων.

Απογυμνώνεσαι από αγαθά, προτιμάς την ελευθερία σου από τις υλικές ανέσεις, για μια ζωή πιο πλατιά, για να επιστρέψεις στο ουσιαστικό αντί να συσσωρεύεις χρήματα και αντικείμενα σαν ένα μάταιο φράγμα ενάντια στο άγχος και τον θάνατο. Σε τελική ανάλυση, η αληθινή πολυτέλεια — «αλλά ό,τι είναι πολύτιμο είναι δύσκολο όσο και σπάνιο» (Σπινόζα) — είναι η επινόηση της ίδιας μας της ζωής, είναι η διαχείριση της μοίρας μας.

Η «αέναη ευφορία» του Πασκάλ Μπρυκνέρ κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αστάρτη

Το να ζεις με πολλά είναι ευκολία. Το να ζεις με λίγα είναι ευλογία. Ο Πασκάλ Μπρυκνέρ μέσα από την αριστουργηματική του αέναη ευφορία, μάς προσφέρει πλήθος ιδιοφυών προτάσεων για να θεωρήσουμε τη ζωή αλλιώς.

Επισημαίνει πως «η δύναμη των μεγάλων αναταραχών που σημειώθηκαν στον 20o αιώνα στη Γαλλία, συμπεριλαμβανομένων του 1936 και του 1945, δεν ήταν μόνο το ότι ξαναμοίρασαν την κοινωνική πίτα, αλλά το όχι δημιούργησαν καινούρια πλούτη για τον πολύ κόσμο: τον ελεύθερο χρόνο, την ποίηση, τον έρωτα, την απελευθέρωση της επιθυμίας, την ιδέα του καθημερινού θαύματος. Να μην αρκούμαστε μόνο στην εξασφάλιση των αναγκαίων, αλλά να ανακαλύπτουμε παντού μη αγοραστέα αγαθά που ξεφεύγουν τον κανόνα του οικονομικού οφέλους, να αναβιώνουμε το παλιό επαναστατικό όνειρο της πολυτέλειας για όλους, της ομορφιάς που προσφέρεται ακόμα και στους πιο ταπεινούς».

Αυτό που αποκαλούμε χρήμα δεν είναι από μόνο του κακό. Ίσα ίσα. Αυτό που του δίνει την όποια αξία είναι η χρήση που του κάνουμε. Κατά πόσον δηλαδή το χρησιμοποιούμε (όπως άλλωστε δηλώνει και το όνομά του) ή επιτρέπουμε να μας χρησιμοποιεί αυτό. Να ορίζει τις σχέσεις μας με τους συνανθρώπους μας, την ποιότητα της ζωής μας, το μέτρο των όσων αισθανόμαστε ή θα θέλαμε να νιώσουμε, την έκταση των ονείρων και την αντοχή των δυνατοτήτων μας. Ο συγγραφέας όμως είναι συγκεκριμένος: Τα πιο πολύτιμα πράγματα στη ζωή προσφέρονται δωρεάν. Η αγάπη, ο αληθινός έρωτας, οι ουσιαστικές φιλίες, η φυσική ομορφιά, οι ιδιαίτερες σχέσεις με πρόσωπα και πράγματα δεν μπορούν να εξαγοραστούν. Επειδή είναι ανεκτίμητα, προσφέρονται σε όλους όσους με ευθύνη και ειλικρίνεια τα ζητούν επειδή δεν μπορούν να αγοραστούν.

Το δύσκολο είναι να προσδιορίσουμε αξιολογικά στη ζωή μας αυτό που ο Μπρυκνέρ αναφέρει ως επιλεγμένη πτώχευση (ή μάλλον έναν εκούσιο περιορισμό) και την οποία αντιδιαστέλλει στην φτώχεια που του επιβάλλεται από κυβερνητικές μεθοδεύσεις, ενέργειες τρίτων, δημοσιονομικές πρακτικές ή εργασιακές συνιστώσες. Ο ίδιος τονίζει πως αυτή η επιλεγμένη πτώχευση δεν είναι καθόλου μια προτίμηση για ένδεια, αλλά ο επαναπροσδιορισμός των προσωπικών μου προτεραιοτήτων. Να προτιμάς, και να νιώθεις καλά επειδή το προτιμάς, αυτό που σου δίνει χαρά, όχι αυτό που σου επιβάλλεται ως χαρά, τη γοητεία που ανακαλύπτεις κι όχι αυτή που σου πουλάνε, το καθημερινό θαύμα κι όχι το καθημερινό εμπόριο, τον ελεύθερο σου χρόνο κι όχι τον παραγωγικό τους χρόνο, την ωφέλιμη ομορφιά και όχι το οικονομικό όφελος.

Το βέβαιο είναι πως μια τέτοια κίνηση απαιτεί σίγουρα επίπονη ανάληψη ευθυνών, απαλλαγή από περιττά βάρη και κυρίως ορθή αξιολόγηση των προσωπικών μου προτεραιοτήτων. Ο συγγραφέας το μεταφέρει εύγλωττα: «Απογυμνώνεσαι από αγαθά, προτιμάς την ελευθερία σου από τις υλικές ανέσεις, για μια ζωή πιο πλατιά, για να επιστρέψεις στο ουσιαστικό αντί να συσσωρεύεις χρήματα και αντικείμενα σαν ένα μάταιο φράγμα ενάντια στο άγχος και τον θάνατο». Πραγματικά ελεύθερος είναι αυτός που έχει τα περισσότερα ή αυτός που χρειάζεται τα λιγότερα; Αυτός που έχει αντιληφθεί τι συνιστά το ουσιώδες για τη ζωή του ή όποιος συσσωρεύει χρήματα και αντικείμενα σαν ένα μάταιο φράγμα κοροϊδεύοντας τον εαυτό του πως τάχα έτσι μπορεί να αντιμετωπίσει πιο άφοβα το άγχος και τον θάνατο;

Χρειάζεται πολλές φορές ένα απλό ερώτημα και η ειλικρινής απάντησή του για να προσδιορίσουμε το τι καθιστά τον πλούτο στη ζωή μας. Αν δηλαδή αυτόν τον ορίζουν οι σχέσεις μας με ανθρώπους (φιλία, έρωτας, οικογένεια κ.α) ή τα κάθε λογής αντικείμενα που δίνουν περιεχόμενο στα κενά της ζωής μας και οι τραπεζικοί λογαριασμοί που μπορούν να εξαγοράσουν την αποδοχή των ανθρώπων για το πρόσωπό μας.

Στα νεότερα χρόνια οι «Πυξ-λαξ» είχαν μεταφέρει σε στίχο από το βιβλίο «οι παλιές αγάπες πάνε στον Παράδεισο» της Μ. Βαμβουνάκη το γνωστό «ό,τι αξίζει πονάει κι είναι δύσκολο». Ο Μπρυκνέρ μας το μεταφέρει από τον Σπινόζα, θυμίζοντας μας πως σε τελική ανάλυση, η αληθινή πολυτέλεια είναι η επινόηση της ίδιας μας της ζωής, είναι η διαχείριση της μοίρας μας. Όλοι όσοι αναζητούν τον πλούτο έξω από αυτούς θα βρίσκουν με ανικανοποίητη δυναμική άπειρα αγαθά για να τους κάνουν ακόμη πιο φτωχούς. Όσοι πάλι τολμούν να ιχνηλατήσουν το νόημα του καταδικού τους ουσιαστικού πλούτου ας θυμηθούν τους αποκαλυπτικούς στίχους από τα «Περιττά» στον «Κήπο των Ευχών» που ερμήνευσε ο Μ. Φραγκούλης:
«Ό,τι περίσσευε βαριά ήταν σκόνη,
ζωή που σκέπαζε μ’ άδειο σεντόνι
σκουριά που έντυνε αργά το σώμα
φωνή αιχμάλωτη σε ξένο στόμα...
Αν έχει ανάγκη η καρδιά μακριά να πάει,
λίγα χρειάζεται την πνίγουν τα πολλά
να γίνει άνεμος τα χρόνια να περνάει,
να μη φορτώνουν τη ζωή τα περιττά».

7 σχόλια:

Volta είπε...

Πολύ ωραία τα γράφει ο Μπρυκνέρ αλλά πως να ζήσει κανείς ιδίως ένας νέος σε μια κοινωνία που του έχει ιεραρχήσει ως ύψιστο αγαθό το χρήμα.
Νομίζω πως και όλοι δεν έχουμε την ίδια ωριμότητα να ιεραρχούμε διαφορετικά κάποιες αξίες στη ζωή. Πως δηλαδή ένα παιδί που έχι θεοποιήσει τον καταναλωτισμό να του πεις πήγαινε βόλτα να περπατήσεις με το φίλο σου; Θα σε ειρωνευτεί. Ή να του πεις δεν θα αγοράσεις αυτό το ακριβό ρούχο αλλά κάτι πιο φτηνό; Πως θα νιώσει;
Δυστυχώς το χρήμα έχει μεγάλη αξία στη ζωή μας.
Το σημαντικό είναι να το αξιοποιούμε σωστά. Δε νομίζω πως μπορώ να το μοιραστώ και με άλλους αλλά έστω να μην γίνομαι προκλητική και να βοηθώ τις ανάγκες μου.

Ανώνυμος είπε...

Το θέμα μοναδικά επίκαιρο Υπουργέ μου και η ανάλυσή σας εξαιρετική.
Με εκφράζει απόλυτα και το έχω κάνει στάση ζωής όσο μου επιτρέπουν οι συνθήκες..
Αλήθεια είναι φοβερό το πόσο εύκολα και μεθοδευμένα καταφέραμε να οδηγηθούμε μέσα στην παγίδα της μετά μανίας απόκτησης πολυτελών υλικών αγαθών και της αποθησαύρισης .
Υλικών που στην πλειοψηφία τους καμιά χρηστικότητα δεν έχουν, απλά τονώνουν την ματαιοδοξία, τον υπέρμετρο εγωισμό μας και διαιωνίζουν «το κατοχικό σύνδρομο» της παλιότερης γενιάς..
Αποκηρύξαμε και περιφρονήσαμε όλα εκείνα τα σπάνια που αναφέρει ο Μπρυκνέρ, που δωρεάν μας παρέχει η ζωή και μπορούμε να τα απολαμβάνουμε αφειδώς με την ψυχούλα μας. Δεν αγγίζονται με χρήματα τούτα τα πολύτιμα.
Μου αρέσει η πολύ φιλοσοφημένη σας έκφραση: το να ζεις με πολλά είναι ευκολία. Το να ζεις με λίγα είναι ευλογία.
Το να ζεις με λίγα θα έπρεπε να είναι το αυτονόητο, όμως κατέληξε να αποτελεί εξαίρεση , να χρειάζεται άσκηση και μεγάλη πειθαρχία για να το καταφέρεις , όταν περιβάλλεσαι από μια τόσο υπερκαταναλωτική κοινωνία..
Και να τι εννοώ για να απαντήσω και στην Volta.
Εάν δεν έχουμε ορίσει ποιες είναι οι αληθινές αξίες στη ζωής , δηλαδή να χρησιμοποιούμε το χρήμα σαν μέσον συναλλαγής (όπως του αρμόζει), για τις πραγματικές ανάγκες μας και όχι σαν μέσο συσσώρευσης, απληστίας και εκμετάλλευσης, τότε είναι καιρός να επαναπροσδιορίσουμε τις προτεραιότητες (όπως πολύ σωστά αναφέρει ο συγγραφέας), να αλλάξουμε εν ανάγκη τον τρόπο της σκέψης και του βίου μας.
Μπορούμε να διαφοροποιηθούμε, να ξεφύγουμε απ΄ αυτήν την εμμονή, από τον φαύλο κύκλο της επιβεβλημένης τάσης , που φυλακίζει και δηλητηριάζει την ζωή μας.
Μην παρασυρόμαστε εντυπωσιασμένοι από την επιφανειακή-πλασματική λάμψη των υπερκαταναλωτικών πλουσίων. Τόσο συχνά αποκαλύπτεται η απέραντη κενότητα και η δυστυχία τους, που μας αφήνει άναυδους.. Τα πλούτη, οι προκλήσεις, ουδέποτε κατάφεραν να τους γλιτώσουν από τον πόνο και τις αρρώστιες, που πλήττουν και τους υπόλοιπους ανθρώπους.
Κάποιοι λειτουργούμε αιχμάλωτοι των επιλογών μας και κάποιοι άλλοι αιχμάλωτοι των «κολλημάτων μας». Απλά για να «δείχνουμε» προς τα έξω ευτυχισμένοι.
Είναι επιβεβλημένο να μάθουμε τα παιδιά μας να μην αξιολογούν τις ανάγκες τους, να μην συγκρίνουν και μετρούν τους εαυτούς τους σε σχέση με τον πλούτο , τις ακριβές μάρκες, την επίδειξη. Όταν η φιλοσοφία της οικογένειας είναι τέτοια, τότε αποδεδειγμένα και τα παιδιά μεγαλώνοντας θα λειτουργήσουν αναλόγως. Πίστεψέ με αγαπητή Volta, μπορείς να τα πείσεις με τα σωστά επιχειρήματα, ότι το να πάνε βόλτα με τους φίλους και να πιουν έναν απλό καφέ, θα είναι το ίδιο απολαυστική η συνάντηση από το να δειπνήσουν σε ένα πολύ ακριβό εστιατόριο ξοδεύοντας μια μικρή περιουσία. Κανένα τους δεν θα νοιώσει μειονεκτικά, αφού η επιλογή αυτή θα αποτελεί στάση ζωής των ίδιων και των φίλων τους. Είναι δύσκολο να εφαρμοστεί, όμως αξίζει ο αγώνας.. Ίσως έτσι μάθουν να ζουν αληθινά, αποτασσόμενα τον μύθο της υπερκατανάλωσης και του πλούτου.
ΕΝΔΕΛΕΧΕΙΑ

Υπουργός ονείρων είπε...

Χαίρομαι που σ' άρεσε το κείμενο Ενδελέχεια.
Θίγεις κάτι σημαντικό που νομίζω και στο κείμενο θα έπρεπε να αναπτυχθεί περισσότερο. Το ότι το χρήμα ή αυτό που ονομάζουμε υλικό πλούτο είναι πρώτα απ' όλα μια νοοτροπία που υιοθετούμε. Μας την έμαθαν; Μεγαλώσαμε με αυτή; Την αγαπήσαμε ή μας δίνει μια ταυτότητα ή διέξοδο; Δεν έχει τόση σημασία όσο το γεγονός πως δεν χρησιμοποιούμε την κρίση μας για να αξιολογήσουμε τη χρήση της.
Δεν πιστεύω δηλαδή πως ένας ισορροπημένος άνθρωπος θα κάνει κακή χρήση του πλούτου (σπατάλη ή φιλαργυρία) αφού διαθέτει τέτοια εσωτερικά στηρίγματα που θα του δείχνουν την ορθή υλική χρήση για τους σωστούς σκοπούς.
Αυτό που αποκαλούμε επίπεδο ζωής γιατί να εξαρτάται από το μισθό ή την περιοχή που μένουμε; Γιατί η ποιότητά της να διυλίζεται μέσα από το πόσα χρήματα δώσαμε ή πόσα πήραμε, πόσο φτωχότεροι ή πόσο πλουσιότεροι γίναμε όχι ως οντότητες αλλά ως καταναλωτές;
Θυμάμαι πάλι την απορία του μικρού πρίγκηπα στον πλανήτη του επιχειρηματία που μέτραγε τα πάντα με αριθμούς ενώ ξεχνούσε να ζει.Τι να πεις σε ανθρώπους δέσμιους των έξωθεν αναγκών τους που θέλουν να τους λένε ρεαλιστές για την αξία ενός μοναδικού τριαντάφυλλου σε κάποιον μακρινό πλανήτη; Πουλιέται ή αγοράζεται; Αν όχι δεν έχει αξία θα πουν, ανόητα...
Άλλωστε, τι όμορφη αλήθεια, όλα τα ανεκτίμητα αγαθά στη ζωή μας είναι δωρεάν. Για όλους...

Ενθαλπία είπε...

Μια φορά και έναν καιρό, σε μία τάξη στο μάθημα «Οικονομική του Περιβάλλοντος», ανταλλάσσονταν πολύ ενδιαφέρουσες θεωρίες και έννοιες όπως οικονομική μεγέθυνση, ανάλυση κόστους –οφέλους, καθαρή παρούσα αξία, και άλλες ευγενέστερες όπως βιωσιμότητα, αξία μη χρήσης ή διατήρησης ενός πόρου (π.χ δε χρησιμοποιώ μια λίμνη αλλά τη διατηρώ μόνο για να υπάρχει, για οφέλη αναψυχής) κ.α πολλές. Όλοι ήταν χαρούμενοι για την εξασφάλιση μέσω τιμολογίου και των λεγόμενων Οικονομικών Εργαλείων του κόσμου μέχρι που δόθηκαν δύο case studies. Στο πρώτο δινόταν πίνακας με τις αξίες της ανθρώπινης ζωής ανά κράτος (ένας Αιθίοπάς άξιζε περίπου 3$ ή 5$) και στο δεύτερο κοστολογούσε την αξία ενός τοκετού που δεν πραγματοποιήθηκε (το ταμειακό όφελος).
Με την αληθινή αυτή ιστορία θέλω να πω πως έχουμε μπει στη ζωή σε έναν ιλιγγιώδη αγώνα δρόμου που συναγωνιζόμαστε, με ευφορία ντοπαρισμένου, την σκιά ενός προπορευόμενου ειδώλου εμβόλιμου, τερατώδους, απάνθρωπου, ρεαλιστικά απραγματοποίητου και αθέμιτου, που λόγω ταχύτητας και απομάκρυνσης από τη θέση εκκίνησης δεν ελέγχουμε το που πάμε και γιατί πάμε εκεί που μας οδηγεί. Ο Ι.Αυγουστίνος, αν δεν κάνω λάθος, έλεγε ευτυχισμένος είναι εκείνος που συνεχίζει να επιθυμεί αυτό που ήδη κατέχει. Έχουμε αντικαταστήσει τις κινητήριες επιθυμίες με λίστες κεκτημένων, τη ζωή την ίδια με το life style. Ότι δεν έχει τιμή δεν έχει αξία. Και φοβούμαι θα μένει αρραγής η νοητή υλιστική ευημερία μας μέχρι η ζωή να μας προσγειώσει αλλού. Και τότε θα πούμε
«..εδώ στου δρόμου τα μισά, έφτασε η ώρα να το πω, άλλα είναι εκείνα που αγαπώ, γι΄αλλού, γι΄αλλού ξεκίνησα…»
Καταπληκτική επιλογή του θέματος και της ανάλυσης υπουργέ μου!!!Φυσικά και η δική σου Ενδελέχεια.

Volta είπε...

Πόσο μου άρεσε αυτή η φράση του Αυγουστίνου που μετέφερες Ενθαλπία.
Ευτυχισμένος είναι εκείνος που συνεχίζει να επιθυμεί αυτό που ήδη κατέχει. Θυμήθηκα τη προηγούμενη ανάρτηση του Μυριβήλη νομίζω για το ποιος είναι δυστυχισμένος.

Ενθαλπία είπε...

Κι εγώ όταν τη διάβασα τη βρήκα πολλή πλήρη σε νόημα. Και πολλή ωραία συσχέτιση!Νά' σαι καλά Volta.

Ανώνυμος είπε...

Υπάρχει λόγος Υπουργέ μου, για το παρόν οικονομικό σύστημα που μας έχει επιβληθεί και δοκιμάζεται, να λειτουργούμε τόσο καταναλωτικά και αποδεχτήκαμε άνευ όρων, «το επίπεδο» μας δυστυχώς να προσδιορίζεται μόνο από το αν είμαστε κάτοικοι κάποιων προαστίων, πόσα κυβικά είναι το αυτοκίνητό μας, ποιας μάρκας είναι τα ρούχα μας.
Εξυψώνοντας ότι κίβδηλο, επίπλαστο, ανούσιο, διακοσμητικό, που καμιά απολύτως αξία δεν προσδίδει στην ανθρώπινη υπόσταση, απαξιώνοντας τις ουσιώδεις που έχουν να κάνουν με την καλλιέργεια του μυαλού, της ψυχής, την αγάπη, την καλοσύνη, την ανθρωπιά, τον τίμιο αγώνα για επιβίωση.
Και λέω δοκιμάζεται, γιατί τόσο πρόσφατα αποκαλύφθηκε ότι «ξέφυγε» από τα πλαίσια, που θεωρούσαν οι μεγαλοφυείς οικονομολόγοι, ότι έπρεπε να κινείται.
Έτσι δημιουργήθηκε και τόσο τεχνηέντως, το τεράστιο θέμα της οικονομικής κρίσης, για να «μαζέψουν» τα «αμάζευτα», καταστρέφοντας όσους το είχαν αποδεχτεί αφελώς, χωρίς σύνεση και όρους.
Ο δύσκολος τρόπος που αναφέρετε, ο επιθυμητός και ενδεδειγμένος, αυτός του ισορροπημένου ανθρώπου, που έχει αντιληφθεί τι σημαίνει καλή ζωή, κάνει ορθή χρήση των αγαθών, χρειάζεται παιδεία και σταθερή επιδίωξη.
Θα πρέπει νωρίς να έχουμε αντιληφθεί ότι τα αναγκαία υλικά αγαθά υπάρχουν για να μας εξυπηρετούν και όχι για να τα υπηρετούμε εμείς αποθησαυρίζοντάς τα.
Και ενώ όσα αποκτούμε εύκολα αγοράζοντάς στα, μας προκαλούν μια πρόσκαιρη ευχαρίστηση, εκείνα που δημιουργήσαμε με κόπο, φροντίδα και αγάπη για να καλύψουν τις πραγματικές μας ανάγκες, μας χαρίζουν την μέγιστη ευφορία και ικανοποίηση.
ΕΝΔΕΛΕΧΕΙΑ